pura-coaching-bladeren-5

Mediteren

pura-coaching-blog-stress-tips

Meditatie is een training voor de geest. Een concentratietechniek waarmee we onszelf in het ‘Nu’ brengen.

Meditatie is een training voor de geest. Een concentratietechniek waarmee we onze geest tot rust laten komen. Tijdens het mediteren wordt je je bewust van je gedachten zonder ze te veroordelen, weg te duwen of er achteraan te rennen. Per dag hebben we ongeveer 60 duizend gedachten. Het overgrote deel daarvan is, schrik niet, negatief. Deze gedachtegang gaat maar al te vaak over het verleden of de toekomst, en dat terwijl het belangrijkste moment in je leven altijd het ‘Nu’ is.

Mensen die dagelijks mediteren:

  • Kunnen zich beter concentreren
  • Hebben minder kans op het ontwikkelen van een depressie
  • Hebben een lagere bloeddruk
  • Hebben een verhoogde compassie (medeleven, mededogen)
  • Hebben een betere controle over hun emoties
  • Slapen beter
  • Zijn minder angstig
  • Hebben een sterker immuunsysteem
  • Zijn minder eenzaam

Tijdens mediteren leggen we onze aandacht op iets wat altijd bij ons is, de ademhaling. De meest traditionele manier om te mediteren is ‘zitten’. Dit kan op een stoel of een meditatiekussen(lotushouding). Kies voor een houding die jij fijn vindt, dit kan ook liggend, in bed, zijn. Zorg erbij het mediteren voor dat je in een veilige, vertrouwde omgeving bent waar je niet gestoord kan worden. Richt een bepaalde ruimte in je huis in als jouw meditatieplekje. Je kunt hierbij denken aan kaarsjes, wierook, een zoutlampje, bloemen of een beeldje van de Boeddha. Alles waar jij je maar fijn bij voelt.

Zittend mediteren

Zorg er voor, dat bij een zittende meditatie op een stoel, je voeten plat op de grond staan en je rug de leuning niet raakt. Zet een timer op 5 minuten en sluit je ogen. Houd je rug recht en leg je handen op je bovenbenen. Breng je aandacht naar je ademhaling, verander niets. Volg de stroming van je ademhaling. Voel hoe je onderbuik bij iedere inademing uitzet en weer teruggaat bij een uitademing. Dwaal je af in je gedachten, breng dan je aandacht weer terug naar je ademhaling. Wanneer je begint met mediteren kan het ondersteunend werken om je handen op je onderbuik teleggen of je inademingen te tellen.

Al wandelend mediteren

Meditatief wandelen is een krachtige oefening om een gevoel van verbinding met jezelf en alle levende wezens om te heen te creëren. Zoals bij de meeste meditatievormen is bij wandelmeditatie de ademhaling het belangrijkst om tot rust te komen en te ontspannen. Meditatief wandelen kan overal maar gezien het feit dat een natuurlijke omgeving je als een vanzelf meer in het moment is het aan te bevelen om daar te beginnen.


Loop ontspannen en in een rustige pas. Je rug is recht, de armen ontspannen naast je lichaam en vergeet niet te glimlachen. Word je tijdens het wandelen bewust van het natuurlijke ritme van je ademhaling. Volg de stroom van de inademing en uitademing. Probeer je ademhaling niet te reguleren, verander niets. Wandel circa 5 minuten met de focus op de ademhaling. Verplaats nu de aandacht naar je voeten. Voel het contact met de aarde. Voel hoe je voet zich afwikkelt. Wandelrustig door. Kun je voelen dat je door de aarde gedragen wordt? Breng je aandacht eens naar het geluid van je voetstappen. Hoor je het geknisper van de blaadjes en takjes onder je voeten?
Als je voor het eerst een wandelmeditatie doet kan dit vreemd en onevenwichtig voelen. Misschien dwaal je af in je gedachten of ben je afgeleid door omgevingsgeluiden. Breng op een liefdevolle manier je aandacht weer naar je voetstappen. Als je begint met meditatief wandelen kan 5 minuten al een flinke uitdaging zijn. Je zult echter merken dat het je bij elke beoefening makkelijker afgaat en….. dat het rustiger wordt in je hoofd.