pura-coaching-blad-4

Burn-out

Een ware slijtageslag

Bij een burn-out is er sprake van een ware slijtageslag. Het weerstandvermogen is tot een nulpunt gedaald en het lichaam heeft al zijn reserves gebruikt. Het gespannen en opgejaagde gevoel is steeds lastiger weg te krijgen en naarmate de tijd vordert raakt iemand emotioneel en fysiek zo uitgeput dat het punt van instorten nabij is. 

Een aankomende burn-out gaat altijd gepaard met allerlei waarschuwingssignalen. Taken die je normaal gesproken goed aan kunt worden steeds meer belastend. Er is verlies van concentratie, je wordt vergeetachtig, krijgt last van slaapstoornissen, gaat meer fouten maken, hebt last van stemmingswisselingen, je kunt moeilijker keuzes maken en er is een gevoel van lusteloosheid en onzekerheid.

Lichamelijke symptomen

  • Hoofdpijn
  • Lage rugpijn
  • Snel grieperig
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Maag- en darmstoornissen/misselijk
  • Slaapstoornissen
  • Pijnlijke spieren/gespannen spieren
  • Trillen

Psychische symptomen

  • Snel geëmotioneerd
  • Cynisme
  • Opgejaagd gevoel
  • Gedeprimeerdheid
  • Geen keuzes kunnen maken
  • Gevoelens van machteloosheid
  • Afstandelijkheid richting gezin/werk
  • Concentratieproblemen
  • Geheugen problemen
  • Neerslachtig
  • Snel geïrriteerd
  • Angst en paniekaanvallen
 

''Verwonder je niet over de verandering in de wereld, verwonder je over de verandering in jezelf''

Ellen Stoppels

herstellen van burn-out

Rust - Accepteren - Innerlijk veranderingsproces - Doen

  • Rust – Het brein en lichaam heeft rust nodig om in ontspanning te geraken. In deze periode staat niet het moeten maar willen centraal. Zoveel mogelijk ontspannen en dingen doen die plezier geven. Denk om voldoende beweging en een goede bewuste ademhaling (wandelen-sporten-meditatie-mindfulness-yoga) 
  • Accepteren – Beseffen houdt in dat je cognitief weet dat je in burn-out geraakt bent. Beseffen betekent ook dat je je situatie aanvaardt/accepteert. Deze aanvaarding kan een gevecht zijn omdat we vaak te maken krijgen met gevoelens van schuld en schaamte.
  • Innerlijk veranderingsproces – Bewustwording staat centraal. Hoe is het zover gekomen, welke leerprocessen zijn er nodig om een innerlijke verandering te bewerkstelligen. Zijn er zaken op gebied van werk/privé die aangepakt moeten worden en welke verandering draagt bij een structurele oplossing .
  • Doen – Het uitvoeren van de oplossingen centraal. Is de burn-out bijvoorbeeld sterk werk gerelateerd dan kan in deze fase een gesprek met de werkgever een nieuwe opening bieden. Een doorstart waarin je je wensen kenbaar maakt. Wat heb je nodig?