pura-coaching-bladeren-6

al wandelend coachen

De gezondheidsvoordelen van

Wandelcoaching is het al wandelend in gesprek gaan. Het is een vorm van coaching die tegenover de traditionele praktijkvorm een aantal significante voordelen biedt. 

Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat het wandelen in de natuur een enorme boost geeft aan je mentale gesteldheid. Tijdens een wandeling in een natuurgebied (bos/zee/stadspark) wordt er dopamine en serotonine aangemaakt. Deze gelukshormonen hebben een positieve invloed op ons gevoel van geluk. Bij een tekort ervaren we somberte, concentratieproblemen, lusteloosheid en emotionele instabiliteit. Mensen die zich regelmatig ophouden in de natuur ervaren meer positieve emoties. Ze hebben meer zelfvertrouwen wat weer van invloed is op de eigenwaarde en zelfbeeld.

de natuur en ons mentaal welbevinden

We voelen het allemaal, al wandelend in het bos verandert er iets. Met de stappen die we zetten, het opnemen van de omgeving worden we zichtbaar kalmer. Het bos ontspant, geeft ons tegelijkertijd energie en zet ons aan tot vertragen. De heilzame werking van het bos hebben we onder andere te danken aan fytonciden en fractels. Bomen hebben een afweersysteem, ze geven fytonciden af om zich te beschermen tegen schimmels, bacteriën en insecten. Blootstelling aan deze fytonciden verbeterd de slaap, verlaagd stresshormonen, verbeterd het humeur en verlaagd de bloeddruk en hartslag.

Wie goed kijkt ziet in de natuur steeds terugkerende patronen. Een boom begint met een stam die zich vervolgens splits in twee takken, deze twee takken splitsen zich weer in twee takken, en zo door. Deze herhalende patronen noemen we fractels en we vinden ze overal in de natuur: de schubben van een dennenappel, een sneeuwvlokje, de wolken, de nerven in bladeren. Het kijken naar deze natuurlijke fractels kan stress met wel 60% verminderen.

Op het moment dat mensen de natuur inlopen gebeurt er iets bijzonders met ze. De zintuigen worden op een fijne manier geprikkeld (de geur van het mos, de zon op het gezicht, de wind door de haren, de geluiden van vogels, het zien van een diversiteit aan groen). Lichaam en geest ontspannen. Al wandelend coachen heeft een positief effect omdat je met het wandelen sneller loskomt van de dagelijkse beslommeringen. Het opgaan in de omgeving en de fysieke beweging die we er maken zorgt ervoor dat onze gedachtestromen tot rust komen.

Tijdens het wandelen wordt het geleidelijk aan stiller in het hoofd, door de fysieke beweging dalen we in ons lichaam (van hoofd naar hart). De rust die we ervaren is veelal van bijzondere betekenis omdat in die stilte vaak het eureka-moment komt. Plotseling weet je het! De heldere inzichten krijgen door het inzetten van natuurlijke elementen of het gebruik van metaforen een diepere lading. Dit kan leiden tot een verrassende creatieve manier van denken en oplossen.